tisdag 8 maj 2018

Störning gällande e-postutskick (avklarad)

Vi har provkört e-postsystemet i några timmar nu och mejlen är igång igen. Tidigare under kvällen när vi provkörde e-postutskicken blev några mejl tomma utan innehåll och kunde därför fastna i skräppostfilter. Detta ska nu vara ordnat!

Vi beklagar verkligen problemen som detta har orsakat er och det har även påverkat oss internt. Inte minst att det har varit svårt att nå ut till våra kunder som har kontaktat oss i supporten.

Anledningen till att detta har tagit så lång tid att felsöka och få igång på nytt beror dels på att vi blivit blockerade av en e-postleverantör på nätet från att skicka våra mejl. Den här blockeringen har inte varit lätt att häva men vi har försökt vårt yttersta för att häva den så snabbt som möjligt.

Av detta har vi lärt oss massor av nya sätt och viktiga aspekter i samarbete samt i uppsättning och övervakning av e-postutskicken. Vi kommer inte kunna förhindra att något sådant här uppstår igen i framtiden men nu har vi minimerat risken för att det kommer kunna hända igen och vi är också mer medvetna om riskerna men även lösningarna.

Säkerheten har blivit bättre och vi kommer satsa framöver på att dela upp trafiken och prioritera delar av den så att viktiga transaktionella mejl "bara fungerar" och kommer fram till rätt mottagare.

Det ligger fortfarande kvar ett par tusen skickade mejl i backloggen och det kommer ta tid för oss att skicka ut alla dessa på nytt på ett säkert sätt utan att råka bli markerade för skäppostutskick. Så alla mejl som skickats under tiden vi haft störningen ligger alltså sparade i en s.k. backlogg.

Om ni har några frågor eller funderingar kring detta får ni gärna kontakta supporten så ska de försöka hjälpa er så gott den kan.